Kristian Jalava: Altistuksia – Exposures
FIN
Altistus on jonkin ulkoisen tekijän kuten säteilyn, kemikaalin tai muun taudinaiheuttajan vaikutuksen alaiseksi joutumista. Kristian Jalavan Altistuksia – Exposures on tutkielma analogisen valokuvan materiaalisuuksista ja keinoista tallentaa optinen jälki valoherkälle pinnalle. Näyttelyssä analoginen valokuvaprosessi rinnastuu altistumisen keholliseen tapahtumaan: valokuvapaperi on ihmiskehon tavoin altis ulkoisten tekijöiden vaikutuksille. Valosaaste, kehiteaineet, ilmankosteus, lämpö ja kosketus – kaikki jättävät jälkensä valokuvalliseen materiaaliin.
Näyttelyn teokset ovat ei-esittäviä kuvapintoja, jotka heijastavat taiteilijan omakohtaisia altistumis- ja herkistymiskokemuksia. Vieraiden olomuotojen vaikutus valokuvalliseen prosessiin näkyy jäljen tasolla – se tulee esiin menetelmissä, materiaaleissa ja teemoissa. Kokeellisessa valokuvaprosessissa Jalava tutkii ulkoista ja sisäistä tilaa erottavaa huokoista pintaa lähestyen taidegrafiikan menetelmiä ja jäljen jättämisen keinoja. Jalava käyttää teosten valottamisessa neulanreikäsommitelmia ja kamerattomia valotusmenetelmiä. Pinnakkaisteosten matriisina Jalava käyttää alumiinipintaista höyrysulkupaperia, jonka tavanomainen käyttötarkoitus on kosteuden eristäminen talon rakenteista. Alumiinipaperiin syövytetty jälki muistuttaa pistemäistä homekasvustoa rakennetun tilan ja luonnontilan rajapinnalla.
Teollisten kehiteaineiden keskeinen vaikuttava ainesosa on maaöljystä eristetty hydrokinoni, jota esiintyy luontaisessa muodossa arbutiinia sisältävissä kasveissa. Kasvien ominaisuudet valokuvakemiallisen prosessin kanssatekijöinä mahdollistavat ekologisesti kestävien kehiteaineiden valmistamisen. Altistuksia – Exposures –näyttelyssä hopeagelatiinivedos, joka on kehitetty vuorenkilven lehdistä, soodasta ja c-vitamiinista valmistetulla seoksella, viittaa analogisen valokuvaprosessin myrkylliseen perimään.
Orgaanisten valokuvamateriaalien kautta Jalava tutkii hallinnan ja hallinnasta luopumisen kysymyksiä. Isokokoisissa teoksissa Jalava käyttää kuitupohjaista valokuvapaperia, joka sitoo kosteutta ja laajenee kehitysprosessin aikana. Kuivuessaan paperi pyrkii vetäytymään alkuperäiseen muotoonsa ja alkaa käpristyä. Teosten kehystäminen on kamppailua luonnonvoimia vastaan: kuivumisen aikana paperi pakotetaan suoraksi ja se voi revetä oman vetovoimansa ansioista.
Kristian Jalava on turkulainen kuvataiteilija, joka työskentelee kokeellisen valokuvan keinoin kamera-apparaattia purkavalla asenteella. Toistuvia teemoja hänen teoksissaan ovat analogisen valokuvan materiaalisuus ja tilallisuus, sekä erilaiset aikasidonnaiset aiheet, kuten kestollisuus ja hidas aika. Jalava on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemiasta (KuM), sekä taiteen maisteriksi Aalto-yliopistosta (TaM). Jalavan teoksia on esitetty mm. Wäinö Aaltosen museossa, Valokuvakeskus Nykyajassa, Galleria Huudossa sekä Gallery Seekissä, Tallinnassa. Hän on toteuttanut julkisen taideteoksen Kuvataideakatemian uudisrakennukseen Helsingissä ja toiminut seututaiteilijana Varsinais-Suomen alueella.
Kristian Jalavan työskentelyä ja näyttelyä ovat tukeneet Taiteen edistämiskeskus ja Suomen Kulttuurirahasto.
Kristian Jalava: Altistuksia – Exposures
ENG
Exposure means coming under the influence of an external factor such as radiation, a chemical or another pathogen. Kristian Jalava’s Altistuksia – Exposures is a treatise on the materiality of an analog photograph and the means of recording an optical trace on a light-sensitive surface. In the exhibition, the analog photographic process parallels the bodily event of exposure: photographic paper, like the human body, is exposed to the effects of external factors. Light pollution, developers, humidity, heat and touch – all leave their mark on photographic material.
The works in the exhibition are non-representative surfaces that reflect the artist’s personal experiences of exposure and sensitization. The influence of foreign conditions on the photographic process is visible at the impression – it emerges in the methods, materials and themes. In the experimental photo process, Jalava investigates the porous surface that separates the external and internal space, approaching the methods of printmaking and its means of leaving a mark. In exposing the works, Jalava uses pinhole compositions and cameraless exposure methods. As a matrix for contact prints Jalava uses vapor barrier paper with an aluminum surface, the usual purpose of which is to isolate moisture from house structures. The mark etched on the aluminum paper resembles a growth of mold at the interface between the built space and the natural space.
The key active ingredient in industrial developers is hydroquinone isolated from petroleum, which occurs naturally in plants containing arbutin. The properties of plants as co-factors in the photochemical process enable the production of ecologically sustainable developer materials. In the exhibition Altistuksia – Exposures, a silver gelatin print developed with a mixture made from extracted leather bergenia leaves, soda and vitamin-c refers to the toxic heritage of the analog photographic process.
Through organic photographic materials, Jalava explores the issues of control and relinquish. In large-sized works, Jalava uses fiber-based photo paper, which binds moisture and expands during processing. As the paper dries, it tends to shrink back to its original shape and begins to curl. Framing the works is a struggle against natural forces: during drying, the paper is forced straight and it can tear due to its own traction.
Kristian Jalava is a visual artist from Turku who works with the means of experimental photography with an attitude that dismantles the camera apparatus. Recurring themes in his works include the materiality and spatiality of an analog photograph, as well as various time-related topics, such as permanence and slow time. Jalava graduated with a master’s degree in visual arts from the Academy of Fine Arts (MFA), and a master’s degree in art from Aalto University (MA). Jalava’s works have been presented, e.g. in the Wäinö Aaltonen museum, Photographic Center Nykyaika, Gallery Huuto and Gallery Seek, Tallinn. He has created a public artwork for the new building of the Academy of Fine Arts in Helsinki and worked as a regional artist in the Finland Proper region.
Kristian Jalava’s work and exhibition have been supported by the Art Promotion Center (Taike) and the Finnish Cultural Fund (SKR).
www.obscura.fi
kristianjalava@gmail.com