Verna Joki
Nuvoletta
”Koko ajan Vesuvius näkyi tien vasemmalla puolen, valtavasti sauhuten, ja itsekseni iloitsin, kun vihdoin sain omin silmin katsoa tuota ihmeellistä näkyä.” Näin kirjoittaa Goethe Italian matkan päiväkirjassaan. Muiden 1700-luvun herramiesmatkalaisten tavoin Goethekin tallensi vaikutelmansa Italian maisemista ja kansanelämästä myös mustepiirustuksiin ja akvarelleihin.
Piirtäminen on maiseman ja hetken elämistä ja kuvaamista. Goethe kuvasi Vesuviuksen purkauksen, ylevän spektaakkelin. Yleisesti ottaen elämä on kuitenkin antispektaakkelia. Klassisen maiseman ohella mustepiirroksen aiheena voi yhtä hyvin olla arki ja eletty elämä: kodin esineet, taiteilijaystävän työhuone, vuode elämän merkkeineen. Jokapäiväistä materiaalista ympäristöä voi arvostaa piirtämällä sitä. Paperin valmistaminen itse voi olla osa materiaalisuuden pohtimista.
Musteen ja siveltimen suhde on symbioottinen: muste tarvitsee siveltimen elävöityäkseen. Ne ovat ankaria välineitä, sillä virheitä ei voi korjailla jälkikäteen. Tekeminen on intensiivistä ja vaatii keskittymistä. Varsinaisen piirtämisen ympärillä tulee olla tilaa ja aikaa muulle – lukemiselle, ajattelemiselle, arjen elämiselle.
Silmä, käsi, sivellin, muste, paperi. Jälleen silmä. On oikeastaan ihme, että havainnosta syntyy paperille kuvatila, joka syntyy ja hajoaa katsoessa. Piirustus on jälki hetkestä: minä olin täällä, minä elin tämän hetken.
Katja Matikainen
Verna Joki valmistui kuvataiteen maisteriksi Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta 2021 ja Vapaasta Taidekoulusta taidemaalariksi 2017.
Joki on pitänyt useita yksityisnäyttelyitä Suomessa, viimeisimpänä Oksasenkatu 11 -galleriassa Helsingissä 2023. Poriginalin jälkeen seuraava näyttely on Taidekeskus Mältinrannassa kesällä 2023.
Joen teoksia on valtion taidekokoelmissa.