JÄLJILLÄ – Tiina Raitanen, Emma Rönnholm, Salla Vapaavuori
JÄLJILLÄ näyttely on kolmen helsinkiläisen kuvataiteilijan Tiina Raitasen, Salla Vapaavuoren ja Emma Rönnholmin yhteisnäyttely. Taiteilijat käsittelevät näyttelyssä piilottamista ja salaisuuksia sekä niiden esittämistä oman työskentelynsä kautta. Näyttelyyn kootut teokset muodostavat rinnastuksia ja hyppäyksiä tarinoiden maailmasta esineiden ja muotojen sisältöä sekä tilallisuutta pohtiviksi kokonaisuuksiksi.
SALLA VAPAAVUORI
Millainen maailma oikein on? Miten siihen pitäisi suhtautua? Onko ennalta määrättyjä totuuksia olemassa, vai voiko totuudet itse määrittää? Minkälainen rooli itsellä on muiden keskuudessa? Mitä on ystävyys? Kuinka itsekäs ihminen saa olla? Lapsen maailma on anarkistinen, rumankaunis ja rosoinen. Vanhemmilta salaa kokeillaan kaikenlaista. Kokemukset muuttuvat vähitellen
muistikuviksi: kertomuksiksi, joissa ei aina ole opetusta kuin satukirjan saduissa.
Salla Vapaavuori on tuonut Poriginal Galleriaan osan teoksestaan Määhän vaan kokkeilin. Teos koostuu kuudesta lyhyestä tarinasta ja tarinoihin kytkeytyvistä installaatioista. Tarinat perustuvat todellisiin tapahtumiin, jotka sijoittuvat lapsuudenkotiin ja sen ympäristöön. Niistä nousee esiin ystävyydessä piilevä ilkeys ja toisen loukkaaminen, ystävien välinen mustasukkaisuus ja huoli omasta tärkeydestä. Ne kertovat suhtautumisesta toiseen sukupuoleen ja ihastumiseen. Nurinkurisissa tarinoissa kokeillaan omia rajoja ja tyydytetään omia tarpeita – myös toisten kustannuksella.
TIINA RAITANEN
Tiina Raitasen teokset rakentuvat tilanteen mukaan. Miltä galleriassa näyttää? Millainen suhde kunkin taiteilijan teoksilla on toisiinsa? Mikä on teoksen paikka, historia ja elinkaari?
Eri museoissa ja gallerioissa vieraillessaan Raitanen on kiinnittänyt huomiota tyhjiin teospaikkoihin, rakenteilla oleviin näyttelyihin, keskeneräisiin huoneisiin, nurkissa pyörivään ylimääräiseen rojuun ja ns. virheisiin näyttelytilassa. Nämä muutoksen ja vaihtuvuuden merkit voisi käsittää nykytaiteen kontekstissa itsenäisiksi teoksiksi, mutta sitä ne eivät kuitenkaan niissä tilanteissa ole olleet. Till the next end installaatio on saanut aiheensa näistä havainnoista. Se on absurdi sarja materiaaleista, poistamisesta, kadottamisesta, muuntumista ja löydöistä.
EMMA RÖNNHOLM
Emma Rönnholmin teokset käsittelevät epävarmoja ja kätkettyjä muotoja.
Rönnholm on kiinnostunut muodottomuudesta, “klönteistä”, visuaalisena vastikkeena sanattomuudelle tai jopa hiljaisuudelle. Kun ajatuksia ja tunteita sanallistetaan/lausutaan julki, ne tulevat muillekin ihmisille olemassa oleviksi. Selkeys, esillä oleminen ja varmuus mahdollistavat kommunikaation ja jaetun todellisuuden. Selkeiden totuuksien takana piilee kuitenkin aina epämääräisyyttä ja erilaisia mahdollisuuksia. Tämä toinen ulottuvuus on henkilökohtaisempi ja vaikeammin jaettavissa. Rönnholm on yrittänyt järjen vastaisesti tiivistää näitä ristiriitoja fyysisiksi esineiksi.
Teoksessa Filled emptiness hän on etsinyt epämääräisiä muotoja esittävien koriste-esineiden sisältä. Kohteeksi on valikoitunut onttoja posliinisia, muovisia ja kumisia hahmoja, joiden sisälle taiteilija on valanut kipsiä. Silotellun ja selkeän ulkokuoren sisälle kätketty muoto voi olla rosoinen ja lähes abstrakti.
Taiteilijat ovat valmistuneet Kuvataideakatemiasta 2011-2012.
Vapaavuori työskentelee tilateosten parissa hyödyntäen eri tekniikoita kuvanveistosta ääneen, valoon, videoon ja tekstiin. Raitanen yhdistää installaatioissaan maalausta ja kuvanveistoa sekä löydettyjä elementtejä.
Rönnholm tekee tila- ja esineteoksia, usein moottoreita ja muuta mekaniikkaa hyödyntäen. Teokset ovat ajatusleikin omaisia tutkielmia arkisista materiaaleista ja eleistä.