London-Paris-Berlin -Kuvallinen tulkinta kolmen kaupungin turistikohteista, Lars Rebers
Vuonna 1991 valmistui kuvasarjani Berolinum. Sarja on sekoitus fiktiota ja todellisuutta; minä etsimässä isääni Berliinissä. Lähtökohtana oli isäni vastaavanlainen matka heti toisen maailmansodan jälkeen, kun hän odotti sotilaiden kotiintuloa Berliinissä. Minä taas etsin isääni symbolisella tasolla. Parin viikon aikana kävelin kaupungissa ”etsimässä” , ja samalla valokuvaamassa. Materiaalista syntyi Berliini-sarja. Sarja joka kertoo kaupungista juuri ennen Saksojen yhdistymistä ja minusta, avioerolapsesta, jonka perhettä ei koskaan yhdistetty.
Vuonna 2001 valmistui jatkoa kaupunki-sarjalle. Praha-sarja on ollut minulle monessakin mielessä merkittävä. Kulttuurishokki oli suuri kun muutin ”isättömänä”, 10-vuotiaana Suomeen. Elämässäni alkoi pitkä ja yksinäinen jakso. Praha-sarjan avulla työstin kahta aihetta; yksinäisyyttä ja erilaisuutta.
Aikaisemmin minulla oli pelkästään yliromantisoitu kuva Prahasta samalla tavalla kuin nuorena haaveilin ikionnellisesta ja ehjästä perheestä. Miltä näyttää ”tavallinen” ja yksinäinen Praha? Lähdin sinne vuonna 1998 ja 2000. Samalla kun ”terapoin” itseäni Prahassa syntyi myös valokuvasarja, joka kertoo ihmisistä ja paikoista jotka elävät varjoissa.
Varsova oli kolmas kaupunki kaupunki-sarjassani. Historiallisesti katsottuna idän ja lännen, eli kahden kulttuurin kohtauspaikka. Mutta myös monien armeijoiden välietappi. Välillä koko maa on jopa lakannut olemasta.
Minä olen puoliksi saksalainen ja puoliksi suomalainen. Joskus jäin puristuksiin kun vanhempani, avioeron yhteydessä, riitelivät siskostani ja minusta. Välillä jopa tuntui, että olisin lakannut olemasta.
Matkustin Varsovaan ja yhdistin itseni kaupunkiin ja sitä kautta eheytin itseni ja pystyin näyttämään muille tulkintani kaupungista.
London-Paris-Berlin
Uusin kaupunkisarjani sai alkunsa Pariisissa. Kaupungissa tarkkailin turistien ja matkailijoiden liikkeitä.
Minne he menivät, mitä katsoivat? Turistinähtävyydet löytyivät tavallaan itsestään. Turistikohde on sinänsä tylsä ja tavanomainen, mutta samalla se vetää ihmisiä puoleensa vuodesta toiseen. Nähtävyydet ovat ihmisille tuttuja vaikka kohteessa ei olisi käytykään. Pariisin jälkeen halusin laajentaa reviiriäni. Minua kiehtovat suuret kaupungit. Halusin jatkaa suurkaupunkien kuvaamista. Lontoo oli minulle kaupunkina tuntematon, mutta visuaalisesti kiehtova. Lontoossa jatkoin Pariisin turistikuva-teemaa, eli kuvata omalla tavalla Lontoon yleisimmät ja tunnetuimmat turistikohteet. Turistina halutaan nähdä ja kokea uutta, mutta kumminkin meitä kietovat turistinähtävyydet jotka ”jaamme” muiden kanssa. Pariisin ja Lontoon rinnalla kuvasin myös Berliinissä. Vuonna 1990 olin kuvaamassa siellä ensimmäistä kertaa. On kulunut 18 vuotta ensimmäisestä matkasta kaupunkiin. Palasin sinne kolme vuotta sitten ja tein uuden kuvasarjan kaupungista, jolla oli ollut niin suuri vaikutus minun koko valokuvaustyylilleni. Kuvaisin uuden version Berliinistä, kaupungista joka on lähtökohtana koko minun visuaaliselle maailmalleni.
Turistikohteet yhdistävät näitä kolmea kaupunkia. Turistikohteiden funktio on kaupungista riippumatta aina sama, kokija luo kohteesta oman kuvan ja oman muiston.