Masiinoita Miehenpäitä Maalauksia – Tapio Haapala
Näyttelyssäni on esillä yksittäisiä maalauksia sekä maalausten katsomiseen tarkoitettu kone. Olen jo pitkään suunnitellut kyseisen koneen rakentamisesta, nyt siihen tarjoutui mahdollisuus, kiitos Satakunnan taidetoimikunnan myöntämän työskentelyapurahan.
Kone on humoristisesti miehiseen mailmaan suhtautuva laite. Vaimoni mukaan me miehet olemme aina suunnittelemassa jotain konetta kun tarvitsisi tehdä yksinkertainenkin askare. Ehkä se on sitten tyypillinen miehinen piirre, tietty insinöörimäisyys. Olen konetta rakentaessani pyrkinyt yhdistämään esteettiset vaatimukset käytäntöön siten, että kone todellakin toimii, että maalauksia voi oikeasti selailla ja katsella sen avulla.
Pääajatuksenani on ollut perinteinen mekaaninen laite jossa toimintojen syy/seuraus suhteet ovat selkeästi nähtävissä: kun painan tästä niin tuo osa tuolla liikkuu. Tässäkin on toisaalta ollut riittävästi haastetta omille vaatimattomille mekaanikon taidoilleni, puhumattakaan jos olisin liittänyt koneeseen pneumatiikkaa tai sähkömoottoreita. Koneen ydinrakenteet perustuvat vanhalle valurautarunkoiselle mankelille, josta tulee myös teoksen nimi DIABOLO no 3.
Jossain vaiheessa mieleeni tuli että tässähän on kyse myös tietynlaisesta taiteilijuuden kuvasta: valaistuneesta pelkistyneestä muodosta, tyhjien maalauskankaiden keskeltä, putkahtelee esille yksittäisiä taideteoksia. Tosin eräänä lähtökohtana teokselle oli myös kysymys taiteilijan toimeentulosta. Ideana oli yhdistää tauluun raha-automaatti, euron maksua vastaan olisi voinut katsella yhden maalauksen, siis eräänlainen maalausjukeboksi. Tämä idea jäi kuitenkin toteutumatta edellä mainittujen makaanikon puutteiden vuoksi.
Kone sisältää 24 maalausta, lisäksi näyttelyssä on esillä muutama suurempi maalaus (jotka eivät mahtuneet koneeseen). Maalatessani olen miettinyt identiteetin muodostumista, läpinäkyvyyttä, kerroksellisuutta, historiaa., piiloutumista ja esilläoloa. Aiheena tietenkin miehen pää tai figuuri yleensä. Suurin osa maalauksista on valmistunut osittain rinnan koneen rakentamisen kanssa v. 2008-09.