TUSSIN KOSKETUS – Eero Markuksela ja Li Xinsheng
Eero Markuksela
Kuvataiteilija Eero Markuksela maalaa kiinalaisella tussimaalaustekniikalla. Hän on opiskellut ja perehtynyt tähän tekniikkaan Kiinassa. Työskentelyssä havainto luonnosta on lähtökohtana henkilökohtaiselle katseelle ja ajattelulle. Näyttely tuo esiin itä-aasiaalaisen tavan hahmottaa kuvatilaa tyhjän tilan käsitteen kautta. ”Tyhjä tila” antaa katseen vaeltaa vapaasti maalauksessa.
Eero Markuksela on vuodesta 2006 lähtien tehnyt Kiinaan seitsemän työskentely-, näyttely- ja opintomatkaa. Jokaisella matkallaan hän on pitänyt yksityisnäyttelyn jossakin Itä- tai Keski- Kiinan taidemuseoista: Luoyang kaupungin taidemuseo 2007, Hefein kaupungin Ya Ming taidemuseo 2008, Huangshanin kaupungin taidemuseo 2010, Suzhoun kaupungissa Kenda Art museossa 2015 sekä Wangjiang Art galleriassa 2018. Kaikilla matkoillaan Kiinassa hän on tehnyt tussimaalauksia ja ottanut myös huomattavan määrän valokuvia. Kiina nykypäivänä ja historiallisena maailmana on kuin suuri puutarha, joka ilmenee tuhansin muodoin.
Markuksela on valmistunut taidemaalariksi Suomen kuvataideakatemiasta vuonna 1988. Ensimmäisen yksityisnäyttelynsä hän piti Suomen taidegraafikkojen galleriassa 1991. Hän on julkaissut aikaisemmin kirjat: Legendat (2004), Vertauskuvakellot (2014) ja Suuri nauru Mile Fon kanssa(2018).
Li Xinsheng
Tyyneys ja harmonia ovat kiinalaisen taiteen tunnuksia ja kumpuavat kiinalaisen taiteilijan sielusta. Taiteilijalla on rauha luonnon kanssa, vapaus yhteiskunnan kahleista ja kullan kiusauksista. Taiteilijan henki on syventynyt vuoriin, virtoihin ja muihin luonnonilmiöihin. Ajattelen, että maalauksesta on löydyttävä syvyyttä. On nähtävä enemmän kuin vain värit, muodot ja niiden kombinaatiot. Pyrin vangitsemaan kuvan hengen, joka löytyy taiteilijan sielusta, kokemuksista, ajatuksista ja tunteista. Minulle maalauksen tekeminen on mielikuvan kirjoittamista valmiiksi.
Ennen siveltimen kosketusta riisipaperiin minulla on sielussa jokin tietty mielikuva ja sitten maalatessani tuon esille mielikuvani käyttäen tiettyjä siveltimenvetoja. Kun mielikuvani on sivelletty sallimatta minkään asiaankuulumattoman tulla mukaan, sillä hetkellä minä lopetan. Tästä syystä kuvassa on eloa, koska se takana on elävä mielikuva. Se on kuin hyvän, kärkevän runopätkän lukemista; sanat loppuvat, mutta hieno tuoksu jää jäljelle.
Kiinalaisen taiteilijan on myös ymmärrettävä, miten syvällä kulttuurissa maalaustaiteen juuret ovat. Kiinassa kolme arvostetuinta taidemuotoa ovat kalligrafia, maalaustaide ja runous. Maalaustaide ja kalligrafia liittyvät läheisesti toisiinsa. Kiinalaisesta runoudesta minun maalaukseni saavat henkensä ja rytminsä ja kalligrafiasta tekniikkansa. Maalatessani en pelkästään ajattele miten sivellin liikkuu kädessäni – kuuntelen sieluni liikettä.
Olen syntyperäinen Pekingiläinen ja hankkinut kuvataiteen koulutukseni Kiinassa. Olen asunut Suomessa kaksitoista vuotta.